top of page

Ploegverantwoordelijke

Wat doet een ploegverantwoordelijke (pv)?

  • Je bent het contact tussen de ouders/spelers en de coach.

  • Je bent het aanspreekpunt wanneer er iets speciaal geregeld of gecommuniceerd moet worden.

  • Doordat jij ervoor zorgt dat alle taken ingevuld worden, leidt jij een wedstrijd in goede banen. Je houdt hiermee de club ook draaiende, want basket is een teamsport!

  • Het grootste misverstand rond de taak van een ploegverantwoordelijke is dat jij tijdens de wedstrijden altijd achter de wedstrijdtafel moet zitten. Dit is natuurlijk NIET de bedoeling. Jij beheert en delegeert de taken van de tafel.

Nuttige communicatiekanalen

Algemene Communicatie:

Alle communicatie van de coach moet via 1 communicatiekanaal verlopen. Dit kan een WhatsApp-groep, Messenger-groep, Facebook-pagina of andere zijn. 
De ploegverantwoordelijke zal deze groep aanmaken en beheren.


Teamy:

Indien je ploeg met deze app wil werken, spreek je onderling met je coach af wie deze beheert in functie van de trainingen en wedstrijden.
Deze app is handig voor het plaatsen van wedstijden & trainingen, het bijhouden van aanwezigheden, het delegeren van taken met de ouders en het bewaren van een overzicht van de nog in te vullen taken.


Communicatie Kalender
 
  • Wedstrijden:

    • Worden in het begin van elke speelronde door Basket Vlaanderen opgesteld en gecommuniceerd via de website van onze club en via de bond zelf.

    • Informatie van de wedstrijden tijdig verstrekken via het gekozen communicatiekanaal.

      • Wedstrijddag + uur

      • Locatie (+ adres bij uitwedstrijden)

      • Verzamel uur (afhankelijk van de coach, meestal 30-45 min vooraf)

    • Zorgen dat alle ouders ten laatste tegen donderdagavond die voorafgaat aan het wedstrijdweekend de aanwezigheden hebben doorgegeven (bv via Teamy). Zo weet de coach tijdig wie aanwezig is en kan hij/zij een wedstrijdschema opstellen.

  • Toogdiensten:

    • Worden in het begin van elke speelronde aan de hand van de wedstrijdkalender opgesteld door de toogdienstverantwoordelijke en gecommuniceerd via de site van Basket Stabroek.

    • De toogdiensten die op deze kalender openstaan voor jouw ploeg dien jij in te vullen met de namen van de ouders die deze toogdienst op zich willen nemen. Probeer ervoor te zorgen dat dit niet altijd dezelfde ouders zijn.

    • Basketbal is een teamsport, van elke ouder wordt een inspanning verwacht.

    • Indien een ouder zelf niet in staat is om een shift op zich te nemen, kan dit ook altijd door een familielid van deze ouder ingevuld worden (dit wordt dan door de ouder(s) in kwestie geregeld en naar de PV gecommuniceerd).

    • Indien je shiften door omstandigheden echt niet ingevuld raken, dien je tijdig bij de andere ploegen om een wissel te vragen. Let op: je dient dan uiteraard op een ander moment voor hun toogdiensten een ouder te voorzien.

    • Tip: Een toogdienst is meestal doenbaar met 1 persoon, maar het is altijd gezelliger om dit met twee te doen. Bij shiften rond de middag (als eten aanwezig is), is het zeker geen overbodige luxe om een extra paar helpende handen te hebben.

  • Verplaatsen match:

    • Communicatie verloopt via secretariaat:

      • Secretariaat neemt contact op met coach/ploegverantwoordelijke om te informeren of dit mogelijk is (of omgekeerd indien de vraag van ons komt).

      • Bij thuiswedstrijden moeten zij ook de beschikbaarheid van de zaal controleren voor de vervangwedstrijd (dus deze aanvragen moeten zo snel mogelijk gecommuniceerd worden).

    • Communicatie met de ouders (indien de vraag van de tegenpartij komt):

      • Navragen of op het andere tijdstip voldoende spelers aanwezig kunnen zijn en dit terugkoppelen naar het secretariaat.

      • De correcte informatie via het gekozen communicatiekanaal aan de ouders bezorgen.

Tenues

Als PV ben je heel het seizoen verantwoordelijk voor de tenues. 

  • Uitdelen van tenues EN terug verzamelen op het einde van een wedstrijd. Zo heb je meteen een overzicht van de staat en eventuele problemen.

  • Tenues moeten gewassen worden, hiervoor moet je een was-mama of -papa voorzien (of het zelf doen).

  • Zorgen dat alle tenues elke wedstrijd tijdig aanwezig zijn. Indien het kind van je was-ouder er de volgend wedstrijd niet kan zijn bespreek je samen even hoe het materiaal tijdig bij iemand anders geraakt.

  • Was-instructies: 

    • Gebruik geen wasverzachter en steek de kledij niet in de droogkast. Hierdoor zullen de rugnummers beschadigd worden.

 

Wedstrijden

  • Tafelfuncties moeten elke wedstrijd worden ingevuld (dit kan door jezelf of door een ouder).

    • Uitploeg:

      • Digitale boek invullen (punten, shots, fouten, wissels, … )

        • Als ploegverantwoordelijke zorg jij ervoor dat ouders die een tafelfunctie op zich nemen de boek correct kunnen invullen.

    • Thuisploeg:

      • Klok 

      • Vanaf U14: 24 seconden

    • Voorbereiden thuiswedstrijd:

      • De tafelfuncties voorzien van een drankje d.m.v. een drankbonnetje uit de kassa (en de uitploeg verwijzen naar de correcte kantine). 

      • Inloggen op de computer met Basket Stabroek en het “Digitaal Wedstrijdformulier” (DWF) wedstrijd-klaar maken. Belangrijk! Dit dient altijd ten laatste 30 minuten voor de aanvang van een wedstrijd klaar te staan, zodat de refs dit kunnen controleren.

      • Voorbereiden zaal (indien eerste wedstrijd van de dag):

        • Zaalopstelling 1 of 2 velden (bekijken met de zaalwachter waar de tribunes en spelersbanken moeten komen).

        • Wedstrijdtafel en voldoende stoelen klaarzetten.

        • Laptop, verlengkabel, EHBO-koffer & bak met materiaal uit de stockruimte van de kantine halen.

      • Opruimen zaal (indien laatste wedstrijd van de dag):

        • Laptop, verlengkabel & bak met materiaal terug in de stockruimte van de kantine leggen.

Activiteiten

Elke ploeg dient gedurende het basketseizoen een activiteit voor de club te organiseren. Dit hoef je niet alleen te doen en vaak zijn er al succesvolle acties van voorgaande jaren die je kan (her)organiseren.  Omdat timing van de activiteit en de eventuele nodige vergunningen belangrijk zijn, is het als ploegverantwoordelijke cruciaal om tijdig met “Team Activiteiten” hierover te communiceren.

 

Communicatie tussen Ploegverantwoordelijken:

  • Je eerste aanspreekpunt is: Wendy Moerbeek

  • Via ons communicatiekanaal (WhatsApp momenteel) kan je onderling met andere PV’s communiceren en hen om (meer) informatie vragen. 

  • In deze groep zal de verantwoordelijke van de PV’s belangrijke communicatie en activiteiten plaatsen die je dan verder in eigen groep dient te delen.

bottom of page